keskiviikko 11. helmikuuta 2015

Bavaria Cruiser 37, Venemessut 2015

Tässä postauksessa ajattelin vastoin tapojani kirjoittaa vähän enemmän ajatuksia, joita messut ovat herättäneet. Mielipide on ajatuksenheitto yleisesti, ei koskien saman postauksen purjevenettä.

Mietin messuilla vierailuni jälkeen veneiden markkinointia ja veneen ostoon vaikuttavia ostopäätöksiä. 

  • Tuijotetaanko venettä ostettaessa pääasiassa teknisiä ominaisuuksia vai mahdollisesti mukavuutta, kodikkuutta ja mielikuvia: kenen kanssa tässä veneessä purjehditaan?
  • Kuka purjevenettä on ostamassa: (Mies)kippari, perhe vai pariskunta 
  • Kuinka paljon ostopäätökseen vaikuttaa imagon kohotus? Entä puhtaasti käytännöllisyys?
  • Minkä ikäinen on tyypillisin purjeveneen ostaja?

Olisi kiva kuulla aiheesta mielipiteitä, kommentoikaa :-)


Mutta ajatusheiton väliin yksi messujen purjevene!


Bavaria Cruiser 37

 Jäin kaipaamaan vene-esittelyssä kohtaavaa esittelyä ja kodikkaampaa stailausta.

Pidin Cruiser 37:n pöydästä ja kattoikkunoista.

Veneestä lisää kuvia linkistä. (linkin kuvissa kiva stailaus).


 


 Pentteri



 Salongin pöytä oli kiva ja käytännöllinen klaffipöytä.


Hm...mitenköhän puvuntakki liittyy purjehdukseen... ;-D



Salonkiin takaisin:



 Wc oli tilava.


 Kattoikkunat olivat ihanat.



 Yksityiskohta verhoista


Olikohan noilla piuhoilla tarkoitus kertoa ostajille jotain...


Venemessuista jäi mieleen mikä merkitys (ainakin omalla kohdallani)  purjevene-esittelijällä on. Onko esittelijä luottamusta ja kokemusta huokuva henkilö, joka tuntee veneen kuin omat taskunsa, ottaa huomioon, "kuittaa" asiakkaan. Huomioi tasavertaisesti myös sen miehen rinnalla seisovan naisen. - Vai onko esittelijän ulkonäkö se tärkein asia?

Kun ajattelen purjeveneen markkinointia tulee mieleen sanat sporttinen, raikas ja käytännöllinen. Hyvä esimerkki kivasta mielikuvasta löytyy Henry Lloydin kuva- ja värimaailmasta.

Purjeveneessä ollaan yhdessä perheen ja ystävien kanssa. Nautitaan ulkoilmasta ja tullaan sudennälkäiseksi ja ruoka maistuu taivaalliselta. Saa olla hyvännäköinen ja kivasti pukeutunutkin - mutta muistaen käytännöllisyys ja mukavuus.

Tekeekö moottoriveneen ostopäätöksen pääsääntöisesti mies?
Onkohan purjeveneiden kohdalla samoin?


Heitin Merenneidolle kysymystä jos näkisimme veneilybloggaajien kanssa ensi vuoden messuilla :-) ? Mitä mieltä olisitte bloggaajat?

8 kommenttia:

Merenneito kirjoitti...

Voi että olisi ihana stailata tuon veneen sisätilat perheveneeksi! Diplomatia ja harkinta vei nyt voiton, joten ei muita kommentteja tällä kertaa ;)

Viherrys kirjoitti...

Ok :-D.

Jouduin muokkaamaan tekstiä muutamaan kertaan... Toivottavasti en ollut liian kärkevä - pläjäytin vähän karkeasti rinnastuksia. Jotkut asiat tuovat niin tunteita pintaan.

Markkinointi on vain niin mielenkiintoinen aihe.

Sara kirjoitti...

Voi Viherrys! Jos harmistuit myyjän käytöksestä, siihen oli varmasti pätevä syy. Kuvittelin, että venealalla jo ymmärretään perheen merkitys päätöksenteossa. Kun tehdään tuon hintaluokan ostopäätöksiä, oletettavasti päätökset ovat yhteisiä. Vene on mielestäni kyllä aika "muovinen". Kaipaisin lisäksi salongin kattoon kaiteita helpottamaan turvallista liikkumista merellä ollessa. Samaten haluaisin kaikkiin pöytätasoihin jonkinlaiset reunalistat, jotta tavarat eivät lentelisi liian helposti. Keittiössä sellaiset näkyivätkin. Jännä miten noissa stailatuissa kuvissa oli aivan eri tunnelma raikkaiden värien ansiosta!
Sääli, ettei nähty messuilla. Olen siellä töissä koko messujen ajan, osastolla 4c35. Mutta ethän voinut sitä tietää, koska en ole siitä missään maininnut ;) .

Katinka kirjoitti...

Meille veneen valinnassa ehdoton ensimmäinen asia on käytännöllisyys ja tilat. Olemme Kipparini kanssa käynneet muutamassa sellaisessa suunnittelun kukkasessa, että tulee mieleen, onko suunnittelija käynyt itse koskaan merellä =D.

Viherrys kirjoitti...

Sara, voi kun oliskin ollu kiva tavata.

Vau, en olisi osannut kattoo noin pitkälle venettä. Muovisena koin myös veneen. Oli huojentavaa siirtyä haistelemaan klassikkoveneitä. Hipelöimään puun pintaa.

Viherrys kirjoitti...

Katinka, kiitos mielipiteestä. Olen samaa mieltä ... Aloin jo fundeerata olenko mielipiteissäni jumittunu vekkihame linjalle. Pitäiskö olla enemmän hifistelemässä jotain uutta ajatusta kehiin.

Oli ihana kuunnella esittelijöitäkin jotka olivat itse purjehtineet. Heh, täytyy pitää mielessä tämä kysymys että onkos suunnittelija itse käynyt vesillä... :-D

Chieftain - Minkki Crew kirjoitti...

Miä katsoisin, että venetyypin valinta on aina kompromissi haluttujen ominaisuuksien välillä. Ominaisuuksiin tietty vaikuttaa se millä kokoonpanolla pääasiassa purjehditaan, missä, milloin ja kuinka pitkään. Yleensä hintakin valitettavasti vaikuttaa valintaan. Messuveneistä löysin oman henkisenkotini XP38:sta, joka on sekä sporttinen, että asuttava. Joskus olen omissa kirjoituksissanikin korostanut, etten mielellään purjehdi matkailuvaunulla ja ennemmin tingin sisätiloista kuin ominaisuuksista. Tietty rajansa tässäkin :)

ps. toi Bavaria Easy oli kyllä varsin muovisen ja epäkäytännöllisen oloinen
pps. messustailauksen konkreettinen kukkanen löytyi eräästä tuulilasiveneestä, jossa oli ohjauspulpetin kulmalle pantu ruusu erittäin kapeassa maljakossa. Olisi ollut siinäkin hyvä momentumi tiedustella esittelijän omaa veneilytaustaa

Viherrys kirjoitti...

Minkki Crew, hauska kommentti, kiitos :-D.

Voi itseltäni jäi kattomatta xp38, katselin kauempaa ja mielessä kävi että täytyy tsekata tarkemmin. Äh!

Moottorivenepuolella kävimme yhdessä veneessä... juu eri maailmassa mennään.
Ruusu maljakossa oli hauska esimerkki. Ehkä tässä visuaalisessa näyssä piili jotain perin juurin asian ytimestä ;-D. Markkinointiideoinnin kukkasia :-D.